dec. 09, 2020

Adminno • 2 minuten om te lezen

Belastingdienst stopt met verzenden acceptgiro’s

De Belastingdienst stopt stapsgewijs met het sturen van acceptgiro’s bij beschikkingen of brieven. In plaats daarvan ontvangen burgers en bedrijven betaalinformatie. Daarin staan alle noodzakelijke gegevens die jouw klant nodig heeft om foutloos te kunnen betalen met de mogelijkheden die de eigen bank biedt.

Als jouw klant belasting moet betalen, of te veel ontvangen bedragen moet terugbetalen, ontvangt hij over het algemeen van de Belastingdienst een brief, naheffing, rekening of beschikking. Vaak is daar een acceptgiro aan toegevoegd.


Stapsgewijs stopt de Belastingdienst met de acceptgiro

Voor de verschillende belastingen en toeslagen stopt de Belastingdienst stapsgewijs met acceptgiro’s. Voor een aantal belastingen worden al geen acceptgiro’s meer verstuurd, voor andere belastingen en te veel ontvangen bedragen gebeurt dit gefaseerd in de komende periode. Daarom kan het voorkomen dat jouw klant de ene keer wel en de andere keer geen acceptgiro ontvangt.


Betaalinformatie

Krijgt jouw klant geen acceptgiro, dan ontvangt hij betaalinformatie met daarin alle gegevens die hij nodig heeft om te betalen. Een voorbeeld van deze betaalinformatie lees je hieronder.


Betaalmogelijkheden

Er zijn 3 alternatieve betaalmogelijkheden:


1. Hij kan betalen met automatische incasso.

Daarmee schrijft de Belastingdienst het bedrag aan belasting binnen de afgesproken termijn automatisch af van jouw klant zijn rekening. Dit kan voor de:

· maandelijkse betalingen voor de voorlopige aanslag inkomstenbelasting en zorgverzekeringswet over 2021

· maandelijkse betalingen voor de voorlopige aanslag vennootschapsbelasting over 2021

· motorrijtuigenbelasting (met uitzondering van de naheffingsaanslag)

Als jouw klant wil betalen met automatische incasso, dan moet hij de Belastingdienst machtigen. Daarvoor heeft hij een machtigingsformulier nodig. Dat kan hij aanvragen bij de BelastingTelefoon, telefoonnummer 0800-0543.


Voor een machtigingsformulier voor de motorrijtuigenbelasting vraagt hij dat aan bij BelastingTelefoon Auto, telefoonnummer 0800-0749.


2. Jouw klant betaalt via mobiel of internetbankieren.

Jouw klant neemt de gegevens van de betaalinformatie over. Laat hem altijd controleren of alle gegevens juist zijn ingevuld.


3. Jouw klant maakt gebruik van de overboekingskaart van zijn bank.

Jouw klant neemt de gegevens van de betaalinformatie over. Laat hem ook hier altijd controleren of alle gegevens juist zijn ingevuld. Hij stuurt de overboekingskaart naar zijn bank. De betaalinformatie stuurt hij niet mee, maar bewaart deze zelf.


Let op!

Er worden regelmatig valse berichten (e-mails, brieven, WhatsApp, sms) verstuurd en valse telefoontjes gepleegd. Het lijkt dan alsof de Belastingdienst de afzender is, maar is dat niet. De Belastingdienst stuurt nooit een bericht via WhatsApp, sms of mail over bijvoorbeeld betalingen of betalingsachterstanden. Ontvangt jouw klant een bericht of een telefoontje en vertrouwt hij het niet? Controleer dan vóór de betaling of de afzender echt de Belastingdienst is. Dit kan door te bellen met de BelastingTelefoon. Ook kan jouw klant op Mijn Belastingdienst en Mijn toeslagen terugzien of de Belastingdienst hem een bericht heeft gestuurd.

 

Meer informatie?

Meer informatie over betalen vindt jw op de internetsite ‘Betalen en ontvangen’. Of neem contact op met de BelastingTelefoon of met de BelastingTelefoon Auto.

Voorbeeld betaalinformatie


Bron: Belastingdienst

Hoe lang boekhouding bewaren? Adminno
17 apr., 2024
Hoelang moet je je boekhouding eigenlijk bewaren volgens de wet? De regel is duidelijk: bedrijven en zelfstandigen dienen hun administratie 7 jaar te bewaren, wat bekendstaat als de fiscale bewaarplicht. Maar er zijn uitzonderingen. In sommige gevallen, met name wanneer het gaat om onroerende zaken, geldt een bewaartermijn van 10 jaar. Er bestaat ook ruimte om in bepaalde situaties een kortere bewaartermijn af te spreken met de Belastingdienst, mits dit vooraf wordt gedaan.
Recht op aftrek voor werkruimte
door Daan van Zantvoort 20 jul., 2020
Wanneer je als zzp’er vanuit thuis werkt, kun je daar niet altijd de kosten voor aftrekken. In deze blog leggen we uit wanneer het wél kan en wat er gebeurt als er toch ten onrechte kosten in aftrek op de winst zijn gebracht.
Tijdelijke verhoging vrije ruimte WKR
door Daan van Zantvoort 04 mei, 2020
De vrije ruimte van de werkkostenregeling (WKR) gaat in 2020 tijdelijk omhoog van 1,7% naar 3% over de eerste € 400.000 van de loonsom per werkgever. Door deze maatregel wordt de vrije ruimte in 2020 met maximaal € 5.200 verruimd.
Meer posts
Share by: