okt. 22, 2019

Adminno • 2 minuten om te lezen

FORFAITAIRE BIJTELLING FIETS VAN DE ZAAK PER 1-1-2020

Vanaf 1 januari 2020 mogen werkgevers met een vast percentage rekenen als het gaat om de bijtelling voor het privégebruik van een ter beschikking gestelde fiets. Op jaarbasis betreft dit een percentage van 7% van de aanschaf- of factuurwaarde van de fiets. De forfaitaire bijtelling wordt al langer gebruikt bij een auto van de zaak, maar geldt vanaf 2020 ook voor het privégebruik van ter beschikking gestelde (elektrische) fietsen.

Voor de toepassing van de nieuwe regeling geldt het woon-werkverkeer ook als privégebruik. Dit betekent dat de onbelaste reiskostenvergoeding komt te vervallen en dat werkgevers geen complexe administratie meer bij hoeven te houden.


Nieuwe situatie

Wanneer een werknemer in 2020 een ter beschikking gestelde fiets ook privé mag gebruiken, moet de werkgever een bepaald bedrag bij het belast loon van de werknemer tellen. In het geval dat de aanschafwaarde van een fiets € 900,- bedraagt, komt dat per jaar neer op (7% van € 900,-) € 63,-. Per maand komt er dus € 5,25 bovenop het belast loon van de werknemer. Wanneer de werknemer met een ander vervoersmiddel dan de leasefiets naar het werk reist, behoudt de werknemer zijn recht op de onbelaste reiskostenvergoeding van € 0,19.


Andere mogelijkheden

Indien de werkgever liever niet elke maand de bijtelling in de loonadministratie en -aangifte opneemt, kan de werkgever er ook voor kiezen om de fiets te vergoeden of verstrekken. De werknemer wordt in dat geval eigenaar van de fiets. De waarde van de fiets wordt dan bij het belast loon geteld, gebruteerd of als eindheffingsloon in de vrije ruimte ondergebracht. Er kan ook worden gekozen voor een renteloze lening, waarbij de werknemer de aanschaf van de fiets aflost met zijn onbelaste reiskostenvergoeding. Voor werknemers met een eigen fiets veranderen de regels niet en geldt nog steeds de reiskostenvergoeding van € 0,19 per kilometer.


Vragen

Heb je vragen? Neem dan contact op met één van onze salarisadministrateurs.

Hoe lang boekhouding bewaren? Adminno
17 apr., 2024
Hoelang moet je je boekhouding eigenlijk bewaren volgens de wet? De regel is duidelijk: bedrijven en zelfstandigen dienen hun administratie 7 jaar te bewaren, wat bekendstaat als de fiscale bewaarplicht. Maar er zijn uitzonderingen. In sommige gevallen, met name wanneer het gaat om onroerende zaken, geldt een bewaartermijn van 10 jaar. Er bestaat ook ruimte om in bepaalde situaties een kortere bewaartermijn af te spreken met de Belastingdienst, mits dit vooraf wordt gedaan.
Belastingdienst stopt met verzenden acceptgiro’s
door Daan van Zantvoort 09 dec., 2020
De Belastingdienst stopt stapsgewijs met het sturen van acceptgiro’s bij beschikkingen of brieven. In plaats daarvan ontvangen burgers en bedrijven betaalinformatie. Daarin staan alle noodzakelijke gegevens die jouw klant nodig heeft om foutloos te kunnen betalen met de mogelijkheden die de eigen bank biedt.
Recht op aftrek voor werkruimte
door Daan van Zantvoort 20 jul., 2020
Wanneer je als zzp’er vanuit thuis werkt, kun je daar niet altijd de kosten voor aftrekken. In deze blog leggen we uit wanneer het wél kan en wat er gebeurt als er toch ten onrechte kosten in aftrek op de winst zijn gebracht.
Meer posts
Share by: