jul. 06, 2018

Adminno • 2 minuten om te lezen

BELASTINGDIENST MOET STOPPEN MET GEBRUIK BSN IN BTW-NUMMER

De Belastingdienst moet van de privacyautoriteit vanaf 1 januari 2019 stoppen met het gebruik van het burgerservicenummer (bsn) in het btw-nummer van ondernemers met een eenmanszaak. Of die deadline wordt gehaald is de vraag: de Belastingdienst zegt dat de klus niet binnen een paar maanden is geklaard.

 

Het btw-nummer moet verplicht op de website van ondernemers en op facturen worden vermeld, waardoor iedereen het burgerservicenummer kan zien van een zelfstandige.

 

Dat kan mogelijk zorgen voor problemen, want met een bsn, naam, woonadres en telefoonnummer kunnen criminelen makkelijk identiteitsfraude plegen.

 

Geen wettelijke basis

 

De Autoriteit Persoonsgegevens stelt dat het gebruik van het bsn in het btw-nummer in strijd is met de privacywet. In haar onderzoeksrapport staat dat de Belastingdienst 'geen wettelijke basis heeft' om het bsn te gebruiken in het btw-identificatienummer van zelfstandigen met een eenmanszaak.

 

De Belastingdienst moet 'zo snel mogelijk' stoppen met deze praktijken. "Gebeurt dat niet, dan kan de AP handhavende maatregelen treffen", aldus de autoriteit.

 

Duur project

 

Volgens de autoriteit verzet de Belastingdienst zich niet principieel tegen een niet aan het bsn gerelateerd btw-identificatienummer.

 

"Maar een andere wijze van toekenning van btw-identificatienummer is volgens de Belastingdienst uitvoeringstechnisch een groot probleem, zowel voor de Belastingdienst als voor de ondernemingen en een dergelijke wijziging zal veel tijd en geld kosten."

 

De verwachting is dat het project langer 'een hele flinke klus' wordt, zegt een woordvoerder van de Belastingdienst. Over kosten is nog niets bekend, daar moet eerst nog onderzoek naar worden gedaan. "Het bsn van ondernemers zit in onze systemen verweven, zoals betalingskenmerken en vorderingen. Het is geen kortetermijnproject."

 

De Belastingdienst beloofde al in 2017 met een plan van aanpak te komen om het probleem op te lossen. Dat is er echter nog niet van gekomen.

 

Bron: rtlz.nl

Hoe lang boekhouding bewaren? Adminno
17 apr., 2024
Hoelang moet je je boekhouding eigenlijk bewaren volgens de wet? De regel is duidelijk: bedrijven en zelfstandigen dienen hun administratie 7 jaar te bewaren, wat bekendstaat als de fiscale bewaarplicht. Maar er zijn uitzonderingen. In sommige gevallen, met name wanneer het gaat om onroerende zaken, geldt een bewaartermijn van 10 jaar. Er bestaat ook ruimte om in bepaalde situaties een kortere bewaartermijn af te spreken met de Belastingdienst, mits dit vooraf wordt gedaan.
Belastingdienst stopt met verzenden acceptgiro’s
door Daan van Zantvoort 09 dec., 2020
De Belastingdienst stopt stapsgewijs met het sturen van acceptgiro’s bij beschikkingen of brieven. In plaats daarvan ontvangen burgers en bedrijven betaalinformatie. Daarin staan alle noodzakelijke gegevens die jouw klant nodig heeft om foutloos te kunnen betalen met de mogelijkheden die de eigen bank biedt.
Recht op aftrek voor werkruimte
door Daan van Zantvoort 20 jul., 2020
Wanneer je als zzp’er vanuit thuis werkt, kun je daar niet altijd de kosten voor aftrekken. In deze blog leggen we uit wanneer het wél kan en wat er gebeurt als er toch ten onrechte kosten in aftrek op de winst zijn gebracht.
Meer posts
Share by: